Druk, druk, druk! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Lianne Brink - WaarBenJij.nu Druk, druk, druk! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Lianne Brink - WaarBenJij.nu

Druk, druk, druk!

Blijf op de hoogte en volg Lianne

09 Oktober 2012 | Kenia, Nairobi

Hallo allemaal!

Ik zal ook weer eens iets van me laten horen, want natuurlijk heb ik de afgelopen weken niet stil gezeten ;)
Ik ben zelfs behoorlijk druk geweest! We zijn op Amani School bezig met een soort van reorganisatie, om alles efficiënter te laten verlopen. Dit vereist veel geduld en tijd, met name rondom het voeren van gesprekken met directie en leerkrachten. Er zijn veel verschillende meningen, veel verschillende belangen, en deze komen lang niet altijd met elkaar overeen. Aan mij de taak om hierin te bemiddelen en alles tot een goed einde te brengen… Ik kan jullie vertellen dat dit niet gemakkelijk was!
Gelukkig kreeg ik veel advies van Pascale en van Bonnie (een Belg die hier bijna permanent woont en veel van dit soort zaken afweet).
Al met al was het heel vermoeiend, maar vooral ook heel leerzaam, ik ben echt veel te weten over de organisatie van een school, erg leuk!
Inmiddels is de rust een beetje weergekeerd en ben ik vandaag eindelijk voor het eerst echt in de klas geweest. Ik heb geholpen bij wiskunde en Engels, maar vandaag was de nabespreking van examens, dus ik heb niet heel veel kunnen doen. Wel heb ik even een lesje gym gegeven, waar de kinderen erg blij mee waren, want de leerkrachten doen dit niet vaak. Het was wel erg leuk om te zien hoe de kinderen weer op mij reageren, degenen die er twee jaar geleden ook waren, zijn helemaal gewend aan mijn Nederlandse stijl, maar de nieuwelingen vonden het duidelijk een beetje raar: een leerkracht die grapjes maakt en meedoet met gym… Maar ze vonden het wel leuk!
De komende tijd zal ik op school vooral helpen met het begeleiden van de probleemleerlingen, omdat er voor hen weinig tot niks voorhanden is. Zodra een leerling niet bij de middenmoot hoort, zit hij/zij te vaak voor spek en bonen in de klas, omdat er bijna geen extra materiaal aanwezig is. Ik zal dus leerlingen gaan helpen met Engels en wiskunde, in de hoop dat zij zo wat beter mee kunnen komen. Ook zal ik extra oefeningen maken voor de leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, zodat zij zich niet zitten te vervelen in de klas.
Na zoveel weken op school te zijn geweest zonder echt met de leerlingen bezig te zijn, heb ik hier ontzettend veel zin in! Eindelijk doen waarvoor ik hier gekomen ben!

Naast mijn bezoeken aan Amani School ben ik de afgelopen weken een paar keer met Pascale meegeweest naar een andere school, Millennium Rescue Academy. Daar ga ik vanaf volgende week ook 2 dagen lesgeven, spannend! Deze school is erg goed opgezet, heel gedisciplineerd en gestructureerd, heel prettig. Pascale heeft daar met haar stichting een watertoren gebouwd, deze is nu bijna klaar. Daarom is er vrijdag een ‘Waterfeest’, waar ik ook voor uitgenodigd ben. De kinderen zullen allerlei optredens geven en naar goed Keniaans gebruik gaat er uitgebreid gespeecht worden. Ik ben benieuwd!

En natuurlijk ben ik ook vaak bij Kebene te vinden! Het is echt heerlijk om gewoon weer iedere dag na school even langs te kunnen gaan, te helpen met huiswerk, gewoon wat te kletsen met de kinderen en de aunties en uncles en met iedereen samen te eten. Arianne (oprichtster) is inmiddels ook hier aangekomen, heel gezellig.
Vorige week zondag zijn we naar het strand geweest, bij de Congo River (zie foto’s op FB), heel mooi! Afgelopen zondag zijn we na de kerk naar Alec gegaan (Belg die veel voor Kebene doet, hij heeft hier een huis). Zijn kok, Sammy, heeft heerlijk spaghetti voor ons gekookt en daarna hebben we gezwommen in het zwembad. Arianne en ik waren in eerste instantie niet van plan om te gaan zwemmen, net zoals een paar kids. We hadden onze bikini’s dus ook niet aan. Maar daar waren de kinderen het niet mee eens! Uiteindelijk zijn we, met onze kleren aan, in het zwembad gegooid! Was ook wel weer lekker fris ;) Ik heb alleen wel ontdekt dat zwemmen met een rokje aan niet het meest handige is wat een mens kan doen. Maar goed, we hebben allemaal veel lol gehad, dat is het belangrijkste.

De komende dagen worden ook weer lekker druk. Donderdag ga ik met Pascale boeken kopen voor de school waar Bonnie werkt. Dat wordt een enorm karwei, want al deze boeken moeten geteld, gecontroleerd en gekaft worden! Pfff…
Vrijdag is vervolgens het ‘Waterfeest’. Ik denk dat ik zaterdag maar eens Ukunda in ga om een beetje te winkelen en rond te kijken, dat is er ook nog niet van gekomen. Of een strandwandeling maken, want zelfs dat heb ik nog niet echt gedaan. De enige keren dat ik op het strand ben geweest is tijdens de lunch met Marloes, twee weken geleden, en vorige week met de kids… Is toch niet echt vaak.

Dus, ik heb weer genoeg te doen voorlopig! Ik moet zeggen dat ik Nederland echt niet mis, door alle leuke en drukke dingen hier, maar ik vind jullie reacties wel erg leuk, blijf dus vooral reageren! ;)

Liefs, Lian

  • 20 Oktober 2012 - 13:17

    Linda Budoin:

    Hey Lianne,
    Leuk je vanuit hier (China) te kunnen volgen, facebook werkt hier namelijk niet, dus helaas kan ik de foto's voorlopig nog niet bekijken :-(

    Geniet nog van je tijd in Kenia en doe de kids en Arian de groetjes van ons!


    x
    Linda

  • 22 Oktober 2012 - 23:28

    Roelie:

    hallo lianne
    wat een mooi verslag heb ik gelezen.
    en wat fijn dat je het zo naar je zin hebt daar. het zal zeker een leerzame tijd voor je zijn.
    ik hoop dat je nog een hele fijne tijd mag hebben daar want daar is het toch helemaal voor jou he.
    geniet er van en ik blijf je volgen hoor want het is zo mooi om te lezen hoe het leven daar is.
    nog heel veel plezier en tot de volgende keer maar weer.
    liefs roelie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lianne

Hallo allemaal! Welkom op mijn eigen waarbenjij.nu! In september zal ik eindelijk weer in het vliegtuig stappen, om voor de tweede keer een langere periode in Kenia te verblijven. Na ruim een jaar in Nederland kan ik niet wachten om weer naar mijn 'tweede thuis' te vertrekken! Via dit blog zal ik proberen om jullie regelmatig op de hoogte te houden van alles wat ik meemaak :) Veel leesplezier!

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 29810

Voorgaande reizen:

16 September 2012 - 12 Februari 2013

Werken in Kenia

31 Januari 2010 - 24 Juli 2010

Stage Kenia

Landen bezocht: