Alweer helemaal ingeburgerd! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Lianne Brink - WaarBenJij.nu Alweer helemaal ingeburgerd! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Lianne Brink - WaarBenJij.nu

Alweer helemaal ingeburgerd!

Blijf op de hoogte en volg Lianne

22 September 2012 | Kenia, Nairobi

Zo, na een aantal dagen hier heb ik volgens mij al wel genoeg meegemaakt om jullie even bezig te houden ;) Het is inmiddels donderdagavond, ik schrijf dit in Word en zal het proberen morgen op internet te zetten!

De vlucht hierheen en vooral de aankomst gingen erg goed. Tijdens de tussenlanding op Zanzibar drong het pas goed tot me door dat ik bijna weer voet op Keniaanse bodem zou zetten! Tijdens de landing in Mombasa heb ik dan ook echt zitten stuiteren op mijn stoel, deels van enthousiasme, deels ook van de zenuwen: zou alles nog wel hetzelfde zijn? Zou ik het nog wel net zo leuk vinden als een jaar geleden?
Maar bij het uitstappen waren die zenuwen al weg: het rook nog exact hetzelfde als vorig jaar, het gevoel van de drukkende warmte maakte me nog net zo gelukkig als altijd! En toen Uncle Mohammed (van Kebene) ons op stond te wachten en ik zijn vrolijke, bekende gezicht zag, was mijn twijfel echt weg.
Tijdens de rit naar huis, dwars door Mombasa heen, heb ik weer mijn ogen uitgekeken, alsof ik hier voor het eerst was. De drukte op straat, het chaotische verkeer, de file voor de ferry, alle geuren en kleuren, het gekrioel van mensen, het horen van het Swahili: ik was weer thuis!!

Na aankomst in mijn appartement heb ik eerst heel netjes alles uitgepakt (jaja, ik word nog eens georganiseerd!). Mijn appartement is echt heerlijk, genoeg ruimte, op de eerste verdieping, dus ook nog behoorlijk wat privacy en lekker koel. Het is sowieso niet zo heel warm, gewoon erg lekker, met af en toe wat bewolking en een buitje, dus prima om aan te wennen zo!
Na het uitpakken was het al na schooltijd, dus toen ben ik naar Kebene gegaan om alle kids weer te zien. Gelukkig waren ze me nog niet vergeten na een jaar, dus het was een erg leuk weerzien! Ook grappig om te zien dat het voor de kinderen eigenlijk heel logisch is dat ik er weer ben, ze reageerden helemaal niet verbaasd, het is normaal dat ik hier rondloop ;) Het was heerlijk om daar weer te zijn, met de kleintjes te spelen en de grote kids te helpen met hun huiswerk. Het is altijd zo gezellig bij Kebene, de sfeer die er heerst is echt goed!

Dinsdag heb ik vooral veel regeldingen gedaan: mijn telefoonlijn in orde gemaakt (ik moest een nieuw nummer, de oude deed het niet meer), internet geregeld, boodschappen gedaan. Ook ben ik heerlijk met Marloes (die ik ken vanuit Kebene en met wie ik samen vloog, zij blijft 3 weken) over het strand gaan wandelen. Was wel raar, want we troffen precies een regenbui. Ik geloof niet dat ik eerder in de regen op het strand heb gelopen…
Na schooltijd zijn we weer naar Kebene gegaan, waar we heerlijk pilau hebben gegeten!

Woensdag ben ik gedag gaan zeggen in het dorpje en op school. Erg leuk om daar weer te zijn, ‘mijn’ klasje was weer blij! Ik zal deze keer deels samen gaan werken met Pascale, een Vlaamse vrouw die met haar project verschillende scholen ondersteund, ook de school waar ik altijd heenga, Amani. Met haar en met de headmaster van de school zal ik deze en volgende week gaan overleggen wat ik kan doen, zodat ik daarna aan de slag kan.
De eerste tijd zal ik dus een beetje rustig aan doen. Dat is wel anders dan normaal, voorheen begon ik namelijk direct na aankomst te rennen en mezelf gelijk vol enthousiasme overal in te storten. Dat was erg leuk, maar natuurlijk niet erg handig, aangezien ik aan de hitte en het eten etc. moest wennen, dus dat ging gegarandeerd een keer fout. Deze keer heb ik me dus voorgenomen om rustig op te starten, eerst goed bij te komen van de drukte van het afgelopen jaar en het slaapgebrek van de afgelopen weken en pas daarna lange dagen te gaan werken. Ik moet zeggen dat het me tot nu toe goed bevalt!
Donderdagmorgen ben ik met Pascale meegeweest om een ander schooltje hier in de buurt te bezoeken. Dat was echt heel leuk, het was een heel schattig klein schooltje met nog maar 42 leerlingen! Het project werd geleid door een Keniaan met heel goede ideeën en een duidelijke mening over hoe hij de zaken geregeld wilde hebben. Heel verfrissend en erg leuk om te zien! We hebben een goed gesprek gevoerd over de organisatie van zo’n project, het management van een school, problemen die daar eventueel bij kunnen komen en hoe je deze zou kunnen voorkomen of oplossen. Ik heb weer heel veel geleerd!
Pascale heeft ook contact met meerdere scholen hier in de buurt, ik heb al aangegeven dat ik ook daar graag eens een kijkje zou nemen om te zien hoe al deze verschillende projecten functioneren. Hopelijk kan ik tijdens deze vijf maanden meer leren over de organisatie van een school en alles wat er komt kijken bij het runnen van een project, in plaats van alleen leren over de vormgeving van het onderwijs zelf. Ik ben benieuwd!

Vrijdagmorgen ben ik weer naar school geweest, voor de godsdienstles (zingen, dansen, swingen, heerlijk!) en een goed gesprek met de headmaster. ’s Middags ben ik met Marloes bij vrienden van haar een potje Scrabble gaan doen en kwam Marloes bij mij eten.
Zaterdag komt er misschien een vriend van Simone (vriendin van de Pabo die nu in Tanzania zit, zo vlakbij!) hierheen, hij is geloof ik van plan om Mombasa te bekijken. Ik weet het nog niet precies, maar misschien ga ik dus wel naar Mombasa! Zaterdagavond gaan Marloes en ik eten bij de ‘big ones’ van Kebene, de kids van rond de 17 jaar, die inmiddels gedeeltelijk op zichzelf wonen, zij gaan voor ons koken  Zondagmiddag is er een voetbaltoernooi waar de kids van Kebene aan meedoen, dus samen met het bezoek aan de kerk ’s morgens is mijn dag ook dan alweer volgepland.

Ik zou nog wel veel langer door kunnen gaan over hoe geweldig het hier is, maar dat zal ik niet doen, gaat ook zo vervelen ;) Foto’s zet ik voorlopig op Facebook, hier op het blog gaat het niet zo goed en Picasa heb ik ook nog niet echt ontdekt.

Als afsluiting, voor het geval jullie het nog niet doorhadden: ik ben weer zo gelukkig hier, helemaal op mijn plaats en met energie voor tien! Hopelijk kan ik dit een beetje duidelijk maken door mijn verhalen en genieten jullie ervan!

Tot de volgende keer!

Liefs, Lian

PS: praktisch puntje: als jullie mijn Keniaanse nummer willen, stuur even een mail/facebookbericht, mijn Nederlandse nummer gebruik ik namelijk niet hier. Ik heb Whatsapp, Facebook en mail op mn telefoon, dus die kan ik regelmatig checken, ook al staat internet niet de hele dag aan!

  • 22 September 2012 - 17:36

    Nicole Moorman:

    Hé, Lianne! Wat leuk om je eerste deel van het reisverslag te lezen. Je schrijft zo enthousiast, wat heerlijk om te zien dat je zo blij en gelukkig bent en zoveel energie hebt om te beginnen! Verstandig dat je even rustig aan opstart. Ik wens je ontzettend veel succes en kijk uit naar je volgende bericht. Ik stuur je bericht natuurlijk meteen door aan de kids!

  • 22 September 2012 - 19:33

    Phaedra:

    Jambo Lianne,

    Ik geniet mee van jouw verhalen :) Ik lees dat je het daar enorm naar je zin hebt en vooral dat je gelukkig bent.

    Geniet ervan en veel succes daar met al je mooie doelen die je wil bereiken.

    Grtjs,

    Fee xx

  • 23 September 2012 - 14:50

    Simone:

    Lianne!
    Wat een super leuk verslag! Zo herkenbaar allemaal! Heerlijk om te lezen dat je je weer helemaal thuis voelt in Kenia. Vanmorgen werd ik wakker bovenop de berg Kindoroko (ofzoiets.. ben de naam beetje vergeten:P) en kroop uit me tent en had uitzicht op Kenia! Heb dus tijdens de zonsopgang maar even naar je gezwaaid! Heb je vast wel gezien;) geniet van je nieuwe avontuur en we houden contact! xx

  • 27 September 2012 - 12:58

    Susanne:

    Hé Lian,
    Jij zit daar echt weer helemaal op je plek! Dat straalt echt helemaal van je verslagje af, dus ik kan mij een beeld vormen van hoe jij daar nu rond loopt; big smile van oor tot oor (zoiets:P).
    En dat werken in de boontjesfabriek; daarvan besef je dan nu maar al te goed waarvoor je dat hebt gedaan, dat moet je vast een goed gevoel geven ;).
    Interessant om te lezen, wat je daar wil gaan doen, past ook wel in het straatje van onderwijskunde , dus ik blijf graag op de hoogte :-).
    Heel erg veel plezier nog, en ik kijk weer uit naar je volgende verhaal !

  • 01 Oktober 2012 - 23:11

    Levien Vermeer:

    Dag Lianne,
    Wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen, ik hoor je praten! Geweldig dat je je zo op je plaats voelt daar. Ik hoef het niet te zeggen, maar ik doe het toch: blijf genieten, met volle teugen.
    Hartelijke groeten uit een helder herfstig Asperen.

  • 02 Oktober 2012 - 17:06

    Marja De Vrieze:

    Hallo Lianne,

    Ik heb je gevonden! Wat leuk om op je site je verhaal te lezen. Je maak mij enthousiast!!
    Fijn dat je je er weer zo thuis voelt. Veel plezier en Gods zegen in het werk wat je daar gaat doen!!

    Groeten van uit de Schutterij.


  • 06 Oktober 2012 - 18:22

    Germa:

    Hai lieve Lian,

    You go girl! Fijn om te lezen dat je je land weer teruggevonden hebt! Grappig dat je daar nu ook een persoonlijke geschiedenis aan het opbouwen bent: de scholen, de mensen, je werk, alle feestjes en maaltijden. Dat verrijkt je leven wel, nu je 'deze' wereld steeds beter leert kennen! Hoe is het nu? Heb je alweer voor de klas gestaan? En is dat weer even wennen of voelt het alweer vertrouwd?
    Hier is het inderdaad herfstig weer, GroenLinks valt verder helemaal uit elkaar en ondertussen is mijn scriptie goed op weg om voor de helft voltooid te zijn ;-). Blijf vooral lekker genieten en jezelf ontwikkelen daar!

    Lieve groetjes en veel knuffels,
    Germa.

  • 06 Oktober 2012 - 22:06

    Petra:

    Hoi Lian,
    Leuk om je verslag te lezen. Succes met je bezigheden daar en wij zijn benieuwd wat je gaat / waar je gaat werken! Fijn dat je huis ook oke is! Geniet ervan! Afgelopen paar dagen hadden wij echt herfst, veel wind en heel veel regen! Dus voor het wandelen op het strand in de regen....daar hoef je echt niet helemaal voor naar Kenia!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lianne

Hallo allemaal! Welkom op mijn eigen waarbenjij.nu! In september zal ik eindelijk weer in het vliegtuig stappen, om voor de tweede keer een langere periode in Kenia te verblijven. Na ruim een jaar in Nederland kan ik niet wachten om weer naar mijn 'tweede thuis' te vertrekken! Via dit blog zal ik proberen om jullie regelmatig op de hoogte te houden van alles wat ik meemaak :) Veel leesplezier!

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 621
Totaal aantal bezoekers 29813

Voorgaande reizen:

16 September 2012 - 12 Februari 2013

Werken in Kenia

31 Januari 2010 - 24 Juli 2010

Stage Kenia

Landen bezocht: