Rainbowschool - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Lianne Brink - WaarBenJij.nu Rainbowschool - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Lianne Brink - WaarBenJij.nu

Rainbowschool

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lianne

27 Februari 2010 | Kenia, Nairobi

Afgelopen week zijn we in Rainbow4kids Primary School gaan observeren. We moesten eigenlijk nog een week in Amani blijven, maar omdat ze daar examens hadden, konden we toch niets doen, dus hebben we de weken omgeruild. Volgende week gaan we ons laatste weekje in Amani werken.
Afgelopen week dus geobserveerd in Rainbow. Wat een verschil tussen die scholen zeg! Rainbow is een veel grotere gebouw, met veel meer klassen en dus ook veel meer kinderen. Dat was wel echt even wennen, zoveel gezichten ineens! En ook wel grappig om mee te maken, want in Rainbow zitten leerlingen tot en met klas 8 (2e middelbare school) Dus die zijn echt al groot! De oudste in die klas is 23, dat is echt raar, om iemand les te gaan geven die ouder is dan wij.

Verder zijn de klassen in Rainbow veel groter, ongeveer 40 leerlingen per klas. Dat is best onoverzichtelijk... De kinderen zijn wel veel rustiger tijdens de les, er wordt niet geroepen en ook niet zoveel heen en weer gelopen.

We hebben afgelopen week in klas 1 tot en met 8 lessen bijgewoond en een plan gemaakt voor wat we daar gaan doen.
In klas 1 tot en met 4 gaan we het zelfstandig werken introduceren. Het lesgeven zelf gaat hier namelijk wel goed, maar kinderen leren absoluut niet om zelfstandig te werken. Als ze klaar zijn zitten ze gewoon voor zich uit te kijken en en te wachten tot iedereen klaar is.
Dus wij zijn afgelopen woensdag en donderdag bezig geweest om materialen te verzamelen op de zolder van school en bij Katrien thuis. Daar staan veel spullen! We gedroegen ons echt als kleine kinderen in een speelgoedwinkel! Echt leuk om te zien dat er zoveel voorhanden is!
We hebben nu dus voor elke klas een doos gevuld met spullen waarmee de kinderen zelfstandig aan de slag kunnen als ze klaar zijn met hun werk. Ben benieuwd of dat iets wordt, want dat zijn ze dus echt niet gewend...

In klas 5 en 6 gaan we knutsellessen geven, de kinderen leren boekverslagen te maken en rollenspellen proberen te spelen tijdens de les Engels. Knutselen staat hier namelijk wel op het programma, maar dat doen ze nooit, omdat ze niet weten hoe het moet. Maar de leerkrachten waren wel enthousiast en vonden het leuk dat wij het ze wilden leren.

In klas 7 en 8 gaan wij niet echt lesgeven. De stof die ze daar behandelen is echt middelbare school, vooral de wiskunde. En dat is aan mij niet echt besteed... Basisschool-rekenen kan ik prima, maar toen ik allemaal formules en letters als a, b, x, y voorbij zag komen, begon het me alweer te duizelen.
Mijn middelbare-school-wiskunde-trauma begon alweer op te spelen ;)
Omdat we in die klassen toch wel iets willen doen, hebben we bedacht om de Sciencelessen (natuuronderwijs) een metamorfose te geven. Dat is namelijk echt wel nodig. We hebben een les bekeken en de kinderen deden gewoon helemaal niks! Ze luisterden alleen maar naar het verhaal van de leerkracht, heel passief. Hij probeerde wel om vragen te stellen en de leerlingen te activeren, maar er kwam gewoon niks uit.
Het was trouwens wel heel grappig om die leerkracht bezig te zien. Hij kwam tot nu toe echt op mij over als de grootste patser van de school, een jonge vent met best een grote mond. Maar zenuwachtig dat hij was toen wij zijn les kwamen observeren! Hij kwam bijna niet uit zijn woorden en versprak zich elke keer. Best zielig ook, hopelijk komt hij daar gauw vanaf, want er zullen nog wel vaker blanke vrijwilligers naar zijn les komen kijken...
Maar in 7 en 8 willen wij dus proberen om de leerlingen door middel van een poster zelf de stof te laten presenteren. Dat betekent dus dat ze zelf de essentie van het hoofdstuk moeten zien en dat ze de lesstof in hun eigen woorden aan hun klasgenoten moeten presenteren. Echt zelf nadenken dus... Aangezien het onderwijs hier is gebaseerd op papegaaienwerk, zal dat misschien nog best lastig voor ze worden, maar daar gaan wij ze natuurlijk bij helpen!
Ik ben heel benieuwd of het iets wordt, dus dat laat ik wel weten als het zover is!

Volgende week gaan we nog 1 weekje terug naar Amani. We hebben een soort van groepsplannen opgesteld, met voor elke groep een aantal aandachtspunten voor de leerkracht. Die gaan we volgende week introduceren, daarna zullen de leerkrachten het tot april zelf moeten doen... Maar wij zullen tijdens onze weken in Rainbow ook nog wel naar Amani gaan om te kijken of alles goed gaat. Want om daar nu ineens niks te doen vonden we toch ook niet leuk, we waren net gewend.

Afgelopen week was het hier trouwens wel heel warm! Ik had er echt last van, voor het eerst eigenlijk. Dus hopelijk wordt dat volgende week iets beter. De regentijd is nog lang niet in zich in ieder geval... Wel grappig, want als het hier bewolkt wordt denken wij met onze Nederlandse/Belgische instelling al gauw: oh, het gaat regenen! Maar dat is dus nog maar 1 keer gebeurd, de bui duurde ongeveer 1 minuut... Dus dat was niet echt de moeite waard, maar wel heel gek! Het rook wel echt naar thuis-in-de-zomer. Zo'n typisch regenluchtje van nat zand en frisheid. Dus we waren er wel heel blij mee :)

Goed, dat was het wel weer voor nu. Vanmiddag gaan we met Katrien de Village bekijken, het dorpje hier, met echt Afrikaanse hutjes. We gaan waarschijnlijk ook nog even naar Ukunda, het wat grotere dorpje hier vlakbij. Dus verslag daarvan volgt zo snel mogelijk!

Ik ga proberen om foto's op een andere website te plaatsen, dat is handiger dan op mijn Hyves, maar ik moet nog even uitzoeken hoe dat moet, ben niet zo heel handig met dat soort dingen... Dus dat komt ook nog wel.

Tot gauw maar weer!
Liefs, Lian

  • 27 Februari 2010 - 16:56

    Roy:

    Hey lieverd

    Het is echt leuk om te lezen hoe druk je het heb en dat je het hartstikke leuk vind.
    Maar dat is idd heel vreemd om aan iemand les te geven die ouder is dan jou. wel lachen :)
    Ga zo door schat ik ben trots op je xxx

    dikke kus :)

  • 27 Februari 2010 - 20:56

    Suzanne Nout Iso:

    Echt een leuke film die zich voor mijn geestesoog afspeelt als ik jouw verhalen lees. En wat een energie heb je zeg en dan in die hitte!!

    liefs van ons xx

  • 28 Februari 2010 - 16:10

    Susanne:

    Heel leuk om weer te lezen!
    ALs ik het zo lees mogen de leerkrachten blij zijn met jullie. Je doet echt veel goede dingen zeg! En inspelen op de behoefte van de groep, heel goed lianne.

    Liefs Susanne

    Ps: mijn mail komt nog;)

  • 28 Februari 2010 - 16:26

    Maurice:

    Hoi Lianne,

    Super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt in Kenia! Heel erg veel succes nog en ik blijf de verslagen lezen!

    Gr. Maurice

  • 28 Februari 2010 - 19:59

    Mama:

    Nog een keer.

    Wat leuk dat ik je huisje nu duidelijk kan zien. Loop je niet te hard van stapel?
    Hoe warm is het dan dat je er nu last van hebt?

    Heel leuk om je verhalen te lezen, mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Stage Kenia

Recente Reisverslagen:

09 Mei 2010

Weer naar school

05 Mei 2010

Wasini

22 April 2010

Half vakantie

29 Maart 2010

Druk, druk, druk

23 Maart 2010

Bijna vakantie!
Lianne

Hallo allemaal! Welkom op mijn eigen waarbenjij.nu! In september zal ik eindelijk weer in het vliegtuig stappen, om voor de tweede keer een langere periode in Kenia te verblijven. Na ruim een jaar in Nederland kan ik niet wachten om weer naar mijn 'tweede thuis' te vertrekken! Via dit blog zal ik proberen om jullie regelmatig op de hoogte te houden van alles wat ik meemaak :) Veel leesplezier!

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 29844

Voorgaande reizen:

16 September 2012 - 12 Februari 2013

Werken in Kenia

31 Januari 2010 - 24 Juli 2010

Stage Kenia

Landen bezocht: