Bijna vakantie! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Lianne Brink - WaarBenJij.nu Bijna vakantie! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Lianne Brink - WaarBenJij.nu

Bijna vakantie!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lianne

23 Maart 2010 | Kenia, Nairobi

Zoals jullie wel gemerkt hebben ben ik inmiddels iets minder stipt geworden in het schrijven van mijn weblogs. Dus ik zal jullie gauw weer eens even bijkletsen, zal wel weer een lang verhaal worden…

Inmiddels hebben we namelijk al meer dan twee weken in Rainbow lesgegeven en ik heb daar nog niks over verteld! Eigenlijk is onze tijd in Rainbow ook al weer voorbij, want morgen beginnen de examens, dus dan is er geen les meer. Wij hebben dus bijna vakantie! Volgende week zijn er nog een paar dagen les waarschijnlijk, maar op 1 april begint de vakantie hier (nee, dat is geen grapje). De hogere klassen komen de eerste twee weken nog wel voor herhaling naar school, maar dat is alleen ’s morgens.

Maar laat ik eerst eens vertellen wat we op school gedaan hebben de afgelopen weken. We hebben de dozen met materialen voor zelfstandig werken in de klassen geïntroduceerd. In de ene klas was dat een groter succes dan in de andere. In klas 1 en 3 heeft Hanne lesgegeven en dus met de dozen gewerkt. Vooral in klas 3 ging dat heel goed, die leerkracht was heel enthousiast!
Ik heb in klas 2 en 4 gestaan. In klas 2 had de leerkracht eigenlijk al wel een beetje een eigen systeem: als de leerlingen klaar waren het met opgegeven werk, gingen ze gewoon verder met de volgende oefening. Ze zaten dus niet te niksen, maar echt afwisselend was het ook niet. Gelukkig vond teacher Bernice het goed dat ik de kinderen andere werkjes liet doen als ze klaar waren, onder andere Picollo en flitskaarten.
En ze vonden het leuk! Echt geweldig om te zien hoe ze daarmee bezig waren. Het is ook handig dat er heel veel verschillende Picollo-kaarten aanwezig zijn hier, zo kan ik ieder kind een kaart op eigen niveau aanbieden.
Dat vond ik hier wel belangrijk, want daardoor hadden ze allemaal succeservaringen als ze met de materialen aan het werken waren. Daar wordt hier door de leerkrachten namelijk helemaal geen rekening mee gehouden. Er is gewoon in elke klas een aantal ‘slow learners’ en die kunnen het gewoon niet, niks aan te doen. Dat is een beetje zoals ze hier werken. Er is ook geen aangepast materiaal voorhanden, alle kinderen doen hetzelfde werk. Dus degenen die er moeite mee hebben zijn altijd als laatste klaar en hebben altijd veel fouten. Niet echt leuk dus.

In klas 4 heb ik het materiaal meer gebruikt als ondersteuning tijdens de lessen rekenen. Ze leren namelijk alleen maar formules aan, cijferen zonder dat ze begrijpen waar ze mee bezig zijn.
In deze klas heb ik ook P.E. (gym) gegeven. En ik vond het nog leuk ook! Ik heb ze slagbal geleerd, wat ze volgens eigen zeggen al konden, maar toen ze in het veld stonden, wisten ze allemaal niet wat ze moesten doen! Dat zijn ze hier dus niet gewend, zeggen dat ze iets niet begrijpen of niet kennen. Altijd als ik vraag: “Do you understand?” zeggen ze “Yes!” En dan blijkt daarna dat dat dus echt niet zo is. Vandaag was er voor het eerst een meisje dat tijdens de rekenles kwam zeggen dat ze het niet snapte. Dat voelde echt als een overwinning, want dat betekent dus dat ze me genoeg vertrouwde om toe te geven dat ze meer uitleg nodig had!

Verder hebben we in klas 7 en 8 de Science-lessen getransformeerd tot poster-presentaties. En dat ging goed! Dat verbaasde mij echt, want zoals ik de vorige keer al verteld had, leren de kinderen hier echt niet om zelfstandig te werken en logisch na te denken.
Maar ze konden echt goed in groepjes werken, zelf de stof uit het boek samenvatten en via een poster presenteren aan hun klasgenoten. Het enige waar ik nog even aan moet werken zijn hun presentatievaardigheden. Ze praten meer tegen het bord dan tegen hun klasgenoten… Maar inhoudelijk was het echt goed! De leerlingen en de leerkracht waren er ook heel tevreden over, dus inmiddels heb ik al twee hoofdstukken op deze manier behandeld, echt heel leuk! Ik was zo trots op ze!

In klas 5 hebben we een dramales gegeven. De eerste les was weer typisch Keniaans: wij hadden alles voorbereid, maar toen we in de klas kwamen hadden de kinderen toneelstukjes voor ons ingestudeerd! Dus wij hebben de hele les toe zitten kijken. Het was het heel leuk, ze waren echt goed! We hebben echt zitten huilen van het lachen om één jongen, dat was echt een komiek, prachtig!
Maar goed, onze les hebben we dus maar uitgesteld tot de volgende keer. Het ging toen wel heel goed gelukkig. Het onderwerp van onze les was ‘emoties’. We wilden de kinderen namelijk niet zomaar een toneelstukje laten doen, maar iets aanleren waar ze echt over na moesten denken. Voor één van de opdrachten moesten de kinderen elkaar begroeten met een bepaalde emotie, dat was echt leuk om te zien. Sommigen zijn zo uitbundig, die schamen zich nergens voor! Er waren er natuurlijk ook die het helemaal niet leuk vonden, maar dat hadden we ook wel verwacht. We hadden daarom de les zo ingericht, dat we heel erg klassikaal begonnen, zodat degenen die niet durfden ook niet gelijk opvielen. En omdat klas 4 er na een tijdje ook bijkwam, stonden we met ongeveer 70 leerlingen in de klas, dus het was gezellig druk!

Al met al hebben wij de afgelopen weken vreselijk heen en weer gerend tussen al de verschillende klassen in Rainbow. Het was heel leuk, maar ook wel heel vermoeiend om constant de tijd in de gaten te moeten houden en van klas naar klas te vliegen. Dus ik ben wel blij dat de komende maand voor ons iets rustiger wordt. Ook al zullen we veel voor school moeten doen, we hebben ook wel tijd om leuke dingen te doen en iets meer van het land te zien.

Ik vind het heel leuk dat jullie mijn blog nog steeds lezen en ook af en toe mailen wat jullie allemaal meemaken daar. Op die manier raak ik niet helemaal vervreemd van het westerse leven en voel ik me ook betrokken bij wat er in Nederland allemaal gebeurd, leuk! Dus blijf vooral reageren en mailen af en toe!

Tot de volgende keer!
Liefs, Lianne

  • 23 Maart 2010 - 18:39

    Sanne:

    Leuk verhaal weer om te lezen hoor! Maar wat ik me af vroeg: Als de vakantie daar op 1 april begint, wat ga je dan nog de laatste 3 maanden daar doen? Moet je dan echt alleen maar dingen uitwerken voor je opleiding? Of gaan jullie nog iets voor de scholen daar doen?

    xxx Sanne

  • 23 Maart 2010 - 18:42

    Een Trotse Vader:

    Steengoed om zo bezig te zijn en het blijft me verbazen, dat jullie veranderingen en initiatieven allemaal geaccepteerd worden.

  • 23 Maart 2010 - 20:38

    Ivonne:

    Hee Lian,
    Ik heb je verhaal weer gelezen! Klinkt super leuk en super leerzaam, leuk hoor! Dus van 1 april heb je lekker vakantie? Wat ga je de rest van de tijd doen? In ieder geval heel veel plezier! Hier wordt het ook lekker weer nu!
    Tot snel!

  • 24 Maart 2010 - 12:25

    Eline:

    Hé Lianne!

    Goed om te lezen dat je inmiddels niet meer zo stipt bent in het bij houden van je weblog :P Dat betekent dat je inmiddels echt je plekje daar gevonden hebt! Leuk om je verslagen :P weer te lezen! Wat een ervaringen!

    Hier gaat alles nog steeds z'n gangetje... druk aan de studie want voor mij duurt het ook niet meer zo lang voordat de tentamens voor de deur staan ;)Maar eerst nog even genieten van een twee weken lange paasvakantie (tsjaa de Noren weten wat vakantie vieren is);)

    Tot mails/skypes etc.! En geniet ze nog daar!

    xXx

    P.S. Net als de rest ben ik eigenlijk ook wel benieuwd wat je in deze laatste 3 maanden gaat doen.

  • 24 Maart 2010 - 18:38

    Germa:

    Hi lieve Lian,

    Zo, harde werkster, leuk om te zien dat je enorm groeit in het lesgeven! Volgens mij ben je hard op weg om een ervaren juf te worden! Ben blij dat je zoveel voldoening uit je werk kan halen en dat je ook veel positiefs te vertellen hebt - dat was aan het begin nog wel anders! Vind het nog steeds vreemd om te bedenken dat je daar in het verre Kenia zit, maar heb nu al zin om het enthousiasme van je gezicht af te zien stralen als je weer terug komt!
    Dikke knuffel, ook van Marijn, Germa.

  • 27 Maart 2010 - 21:56

    Roelie:

    hallo lieve lianne
    wat een geweldige foto,s maar die ik van jullie samen heb gekregen is nog veeeel mooier hoor.wat weer een verrassing.echt te gek.jullie zijn allemaal zo mooi.ja een trotse moeder he. haha maar ik meen het wel.hoop je snel weer eens te zien vis de webcam en dan kunnen we weer even kletsen. knuffel van roelie

  • 28 Maart 2010 - 08:11

    Lineke Vermeer:

    Hoi Lianne,
    Wat een leuk verhaal.
    Een fijne vakantie, en succes met alles wat je nog moet doen daar.
    Groet Lineke Vermeer

  • 29 Maart 2010 - 07:29

    Korten:

    Lianne,
    Fijn dat je zoveel hebt kunnen doen. Ik merk gedrevenheid en enthousiasme. dat spreekt me enorm aan. Hier Stille Week en dan Pasen. Hoe is dat daar?

    Gezegende Paasdagen,

    ds TJKorten, Asperen

  • 09 Mei 2010 - 08:28

    Christine:

    Hey Lianne,
    na wat zoeken, heb ik jouw blog gevonden, en ik kan me zo al een goed idee vormen van wat me te wachten staat in Ukunda. Ik kijk met spanning uit naar mijn verblijf daar. Fijn dat jij me de eerste periode kan 'inwerken'. Ik kom volgende woensdag 19 mei rond de middag toe in Moi luchthaven. Michael zal me daar opwachten, zei Katrien. Tot dan!
    Christine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Stage Kenia

Recente Reisverslagen:

09 Mei 2010

Weer naar school

05 Mei 2010

Wasini

22 April 2010

Half vakantie

29 Maart 2010

Druk, druk, druk

23 Maart 2010

Bijna vakantie!
Lianne

Hallo allemaal! Welkom op mijn eigen waarbenjij.nu! In september zal ik eindelijk weer in het vliegtuig stappen, om voor de tweede keer een langere periode in Kenia te verblijven. Na ruim een jaar in Nederland kan ik niet wachten om weer naar mijn 'tweede thuis' te vertrekken! Via dit blog zal ik proberen om jullie regelmatig op de hoogte te houden van alles wat ik meemaak :) Veel leesplezier!

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 29855

Voorgaande reizen:

16 September 2012 - 12 Februari 2013

Werken in Kenia

31 Januari 2010 - 24 Juli 2010

Stage Kenia

Landen bezocht: