Safari Shimba Hills! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Lianne Brink - WaarBenJij.nu Safari Shimba Hills! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Lianne Brink - WaarBenJij.nu

Safari Shimba Hills!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lianne

17 Maart 2010 | Kenia, Nairobi

Vandaag was het eindelijk zover: we gingen op safari naar de Shimba Hills! Dat is een national park hier vlakbij, ongeveer drie kwartier rijden. Onze chauffeur Edwin stond om half 8 precies voor de deur, wat ons eigenlijk wel verbaasde, aangezien iedereen hier altijd te laat is.

Na een mooie rit kwamen we bij de ingang van het park aan. Omdat we van veel mensen gehoord hadden dat het vaak gebeurd dat bezoekers van de Shimba Hills geen enkel dier zien, hadden wij ons daar ook maar op ingesteld, om teleurstellingen te voorkomen.

Maar het viel mee: gelijk toen we binnenkwamen stond er een hele familie bavianen (met baby!) midden op de weg. Die beesten weten echt dat zij de baas zijn daar, ze gingen absoluut niet aan de kant. Maar dat is maar goed ook, de natuur moet ook de baas blijven in zo’n park vind ik. Echt leuk om te zien hoe die hele familie op de baby paste: toen ze allemaal wegrenden greep dat kleintje de moeder net niet op tijd vast, dus hij begon te krijsen. En echt de hele familie stond stil te wachten tot de moeder haar kind weer vast had, schitterend!

Na een poosje rijden zag ik ineens een kop boven een bosje uitkomen: een giraffe! Na een stukje verder gereden te zijn, konden we heel vlak bij hem komen. Dat was echt heel erg leuk, de giraffe bleef ook echt mooi naast het bosje staan, alsof hij voor ons wilde poseren.

Een klein stukje verder kwamen we langs een kudde antilopen gereden. De Shimba Hills is het enige park in Kenia waar deze sabelantilopen leven, dus daarvan hebben we er heel veel gezien.

Verder hebben we buffels, zwijntjes, herten en dik-diks gezien, allemaal in één ochtend! Dat was echt heel erg geluk hebben, want het komt blijkbaar bijna nooit voor dat je alle dieren ziet in de Shimba Hills. Het enige dier dat we nog niet gezien hadden was de olifant, waar we wel heel erg op gehoopt hadden.

Vlak voor de lunch gingen we richting de Sheldrick Falls, een mooie waterval, waar we wel eerst heen moesten wandelen. Nou, dat wandelen bleek dus meer hiken te zijn! We parkeerden de auto namelijk bovenop een best hoge berg en de waterval lag helemaal beneden in het dal! Een uur van een berg af klauteren met 35�C in de zon is best heftig en terug omhoog klimmen was helemaal slopend, maar de waterval was mooi! Ik vond het alleen wel jammer dat we met een ranger naar beneden moesten, wat dus betekende dat we met een hele groep tegelijk gingen. Daardoor werd het echt heel toeristisch en luidruchtig, terwijl het daar juist zo heerlijk stil was. Al die herrie klopte niet echt met de natuur om ons heen. Er waren helaas zoveel mensen, dat het me niet eens gelukt is om een foto van de waterval te maken waar geen mensen op staan, dat vond ik eigenlijk echt niet leuk, maar ja, niks aan te doen.

Voor de lunch moesten we een klein stukje het park uit, naar de Shimba Lodges. Hier is een restaurant in een soort van boomhut, heel mooi! We zaten nog maar net, toen onze chauffeur naar onze tafel kwam: vlakbij het restaurant waren olifanten te zien! Dus wij haastten ons gelijk over een soort loopbrug naar de uitkijkpost bij het restaurant en ja hoor! Daar stonden twee olifanten, best wel dichtbij. Één van de twee was zich aan het wassen, heel leuk om te zien! De andere stond helaas half achter een bosje, maar het was toch een spectaculair gezicht, twee van die grote beesten zo dichtbij!

Toen we hierna weer verder gingen lunchen, hebben we nog kunnen genieten van het prachtige uitzicht en de spelende bavianen in de bomen om ons heen. Er liepen ook twee leguanen onder de boomhut langs en er was een arend aan het vissen in het water naast de Lodges. Geweldig mooi!

Na de lunch wilden we toch nog proberen om een keertje olifanten te spotten vanuit de auto, zodat we er hopelijk wat dichter bij konden komen. Onze chauffeur wist wel een plek, net iets buiten de ingang van het park, waar ze ook vaak komen. Toen we daarheen reden, zagen we al gauw een olifant verstopt in de bosjes naast de weg, niet zo goed te zien, maar wel heel dichtbij! Ik zat net te denken dat we waarschijnlijk geen olifant van nog dichterbij zouden zien, toen er voor ons een busje van de safari stopte. Toen we ernaast gingen staan, stond daar dus een olifant in de berm gelijk naast de weg!!! Op nog geen 5 meter van de auto! Echt, ik kon mijn geluk niet op, zo ontzettend indrukwekkend om te zien! Hij liet zich ook rustig fotograferen en bekijken en na een tijdje draaide hij zich om en wandelde heel kalmpjes weer terug de bush in. Onze dag kon niet meer stuk!

Daarna zijn we nog even terug het park ingereden en hebben we nog een keer de giraffen en antilopen gezien, nog steeds even mooi. Verder was er ook een wegwijzer waarop stond Ocean view point. Dat leek mij wel leuk, dus onze chauffeur begon de wegwijzers te volgen. Maar na een tijdje kwamen we op het volgende kruispunt en daar stond van alles op de borden, maar geen Ocean view point! Echt, Kenia… Dus toen zijn we maar een beetje rond gaan rijden tot we ergens weer een bordje tegenkwamen waarop stond hoe we verder moesten. Uiteindelijk zijn we er dus gekomen, maar van de oceaan was niks te zien, het was te mistig in de verte. Maar het uitzicht was wel fantastisch!

We hebben dus echt een fantastische eerste safaridag gehad! Ik verheug me nu al op onze ‘echte’ safari, als mijn familie hierheen komt. Want de Shimba Hills is nog maar een klein parkje, niet te vergelijken met de Masai Mara of Tsavo. Dus de leeuwen en zebra’s volgen nog wel in juli!

PS: er staan foto's op picasaweb.google.nl/liannevandenbrink

• 17 Maart 2010 - 13:43

Sanne:

Wooouw wat een mooie foto's van die safari. ( Lees ik zit hier super jaloers te wezen:P) En die olifant en geweldig dat die zo dichtbij was. Dan heb je wel echt het afrika gevoel denk ik als je al die beesten gezien hebt. Hoe gaat het verder met je? En met het lesgeven enzo?
    Hier in Nederland wordt het langzaam aan ook beter weer. Morgen wordt het in Maastricht zelfs 17 Graden. Dus dat is best lekker voor ons even. Heel veel plezier nog en miss spreek ik je binnenkort weer op skypen om ff bij te kletsen.
    Kuss San

• 17 Maart 2010 - 15:48

Lizzy:

Lianne,
    Met dit verhaal maak je me zó jaloers! Gewoon lekker op safari en dan zo veel dieren tegen komen. en dan vooral olifanten!! Super hoor!!
    Heel veel plezier nog daar. Ik wacht je volgend verhaaltje weer af!!

xx Lizz

• 17 Maart 2010 - 19:31

Janna Kosters:

Hallo lianne.

Hoe is het ermee?
    Hier gaat het zijn gangetje.
    Mooie foto,s en een prachtig reisverslag.
    Het leest zo alsof je er bent en dat wil ik niet hoor! Meid heel veel succes met alles.
    Groetjes van Janna.
    Ook van Wilco en Sandra.
    PS We hebben twee jonge geitjes zo lief.

• 18 Maart 2010 - 10:12

Annelien:

Supervet! Echt heel tof dat je zoveel dieren gezien hebt. En die olifanten.... Wow.
    Maar, hier in Wageningen schijnt de zon en ist 11 graden... Nee, niet goed genoeg, k ben nog steeds jaloers ;)!

xx Annelien

p.s. De leguanen waren varanen :P Maar wel het vetst natuurlijk =D

• 18 Maart 2010 - 19:18

Lineke Vermeer:

Wat een belevenissen!Ik heb het voor Opa en Oma uitgeprint (en de vorige ook) kunnen ze jouw belevenissen ook lezen.
    succes verder met alles.

Groet,

Oom Evert en tante Lineke

• 18 Maart 2010 - 20:33

Germa:

Haha, wat grappig om te lezen dat je per se een foto wilde van de waterval zonder mensen! Leuk om je zo in je verhalen helemaal te herkennen ;)

• 20 Maart 2010 - 13:21

Peter Sandra Julia:

Super wat jij allemaal meemaakt!! volgens mij moet je soms in je arm knijpen om zeker te weten dat je wakker bent. Veel liefs van ons.

• 22 Maart 2010 - 09:09

Corine:

Hey Lianne

Wow 0_0 wat een safari zeg, en wat een ontzettend gave foto's! Reken maar dat ik hier jaloers loopt te zijn.

En met 35 gr. hiken is idd wel erg zwaar, wij zijn al blij nu het hier net iets warmer aan t worden is. Zodat je nog niet met-zonder jas naar buiten kunt (voor de bikkels hoor, eigenlijk is t nog te fris)

Heel veel plezier nog, maar volgens mij komt dat wel goed ;)

xx Corine

• 23 Maart 2010 - 17:58

Roelie:

hoi hoi
    wat een geweldige mooie foto,s en wat een mooi verhaal over de safari.
    wat zal jij genieten.er zijn geen enge beesten daar zeker hahaha
    lieverd nog veel plezier en je hoort nog van me.
    kus roelie