Eerste lesdagen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Lianne Brink - WaarBenJij.nu Eerste lesdagen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Lianne Brink - WaarBenJij.nu

Eerste lesdagen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lianne

12 Februari 2010 | Kenia, Nairobi

Inmiddels hebben Hanne en ik een al een paar dagen lesgegeven op Amanischool. Ook hebben we groepjes leerlingen uit de klas gehaald om precies hun niveau te bepalen en ze te kunnen helpen met de stof.
Dat zorgde bij ons wel even voor een moment van moedeloosheid: er zitten kinderen in groep 3 en 4 die niet kunnen lezen, terwijl ze daar bij de kleuters al mee beginnen hier! Daar werden we echt even wanhopig van: hoe moeten we zoveel achterstand ooit weg gaan werken in zo’n korte tijd?! We blijven namelijk nog maar 3 weken op Amanischool en gaan daarna 4 weken lesgeven in Rainbowschool. Dan is het april, de vakantiemaand hier. Daarna heb ik gelukkig nog 2 maanden om hard te werken, maar Hanne is dan al naar huis, zij blijft maar tot en met april.

Verder is het onderwijssysteem hier geïntroduceerd door de missionarissen die hier ‘de negers kwamen bekeren’, zo’n 100 jaar geleden. En sinds die tijd is er ook niet echt veel meer ontwikkeld, dus de manier van lesgeven is in onze ogen echt vreselijk achterhaald. De leerkrachten geven altijd klassikaal les, de instructies duren vreselijk lang en ook de kinderen die het allang snappen moeten hiernaar luisteren. Dat is dus echt vreselijk saai voor ze.
Verder wordt er heel veel door de leerlingen overgeschreven en herhaald. Als de leerkracht iets zegt, herhalen de leerlingen dit. Als de leerkracht iets op het bord schrijft, kopiëren de leerlingen het in hun schrift. Ze schrijven alles over uit hun werkboeken in hun schrift, zodat de boeken volgend jaar weer gebruikt kunnen worden. Dit is best logisch, want er is gewoon geen geld om elk jaar nieuwe boeken te kopen, maar het kost zoveel tijd! Ze doen soms langer dan 2 uur over een rekenles die bij ons in een half uur gedaan zou worden!

Door al deze ‘tegenslagen’ heb ik het afgelopen weekend dus echt even een moment gehad dat ik dacht: dit is nutteloos, we kunnen hier echt niks bereiken in die korte tijd!
Maar we hebben het er met Pascale over gehad, die de didactische kant van het project leidt en zij zei: “Je moet het succes echt zien in de druppels op de gloeiende plaat die je wel bereikt, want de wereld verbeteren gaat niet in één dag.”
Dus dat houden we onszelf nu maar telkens voor ogen: als we ook maar één kind zover kunnen krijgen dat hij of zij op hetzelfde niveau komt als de rest van de groep, dan is het al goed.

Dus afgelopen dagen zijn we vol goede moed aan de slag gegaan met het begeleiden van kinderen en het lesgeven. Mijn eerste doel was: de kinderen aan hun verstand peuteren dat ze niet op hun bank hoeven te staan en niet constant ‘teacher, teacher’ hoeven te roepen om mijn aandacht te krijgen. En dat lukte aardig, zonder boos te worden, met veel positieve stimulansen en herhaling, na een uur of twee…

  • 12 Februari 2010 - 14:57

    Lizzy:

    Heee Lianne!
    Wat een verhalen! Leuk hoor! ;) Ik zie die kinderen al helemaal op hun tafel staan ;) Maar goed dat jij het ze gaat afleren :D

    Geniet er van meid!

    xx Lizzy

  • 12 Februari 2010 - 15:21

    Eline(uit Noorwegen):

    Hé Lianne!

    Heel leuk om je verhalen te lezen. Kan goed begrijpen dat het wennen voor je zou zijn. Maar zo te horen vind jij je weg er wel en heb je in deze korte tijd al zoveel geleerd, gezien etc.

    Hier in Bergen is het gelukkig op het moment ook goed weer (volop zon)... vandaag weer een hikingtocht gedaan en natuurlijk met de slee naar beneneden gegleden! ;)

    Ik vroeg me trouwens af wat eet je daar eigenlijk?

    Ik wens je nog heel veel plezier en ik ben benieuwd naar je volgende avonturen!!!

    xXx

  • 12 Februari 2010 - 17:29

    Roy:

    Hey lieverd

    Echt leuk om te lezen :)
    Ga zo door xxx

  • 12 Februari 2010 - 19:02

    Ivonne:

    Hee Lian,
    Ben net terug van een ontmoeting met Jan Pouwels hier.
    Even kort over je verhaal een gescand, echt super leuk klinkt het! Wat een avontuur! Gelukkig ben je wel samen en niet alleen.
    Ik moet helaas al weer gaan, ben druk aan het 'socializen' dus dit weekend carnaval vieren met erasmusstudenten.
    Ik ga je volgende verhaal ook weer lezen!
    Tot mails/skype/alles;)!

  • 12 Februari 2010 - 19:15

    Simone Den Hartog:

    Hoi Lianne,

    leuk om te lezen dat je goed bent aangekomen in Kenia en dat je niet alleen bent. Scheelt een stuk. Hoe is het eten daar? Al aan de race geweest? Hoop van niet voor je. En hoe is je huisje? Mag jij ook gebruik maken van het zwembad van Katrien?
    Ben benieuwd naar je volgende verslag. Ga je ook nog foto's plaatsen?
    PS: hier ligt nog steeds sneeuw hoor, was weer een nieuwe lading gevallen!

    Groetjes, Simone

  • 12 Februari 2010 - 20:58

    Petra:

    Hoi Lianne,

    Leuk om je verslagen te lezen! Wat een ervaring zo'n stap terug in de (onderwijs)tijd. Toevallig waren er hier de laatste tijd wat beelden op tv over de droogte in Kenia.
    Houd moed en wat betreft de hitte: ik zou wel een dagje willen ruilen want het is hier bitterkoud!

  • 13 Februari 2010 - 09:26

    Fleur:

    heey liannanas,
    is het niet heel warm daar?, want hier ligt nu sneeuw! is het gezellig daar? veel suc6 daar!
    doei!!!!!

    xxx flubs

  • 13 Februari 2010 - 12:44

    Robert&Rianne:

    Hai schoonzus

    Echt leuk dat je het zo naar je zin hebt daar in het warme kenia.
    En nu maar hopen dat je missie slaagt daar.
    Heel veel plezier en tot gauw we spreken elkaar wel weer via msn of anders maar dan moet de verbinding niet weg vallen zoals gisteren.
    Groetjes ons

  • 14 Februari 2010 - 08:54

    Iso, Suzanne En Nout:

    Och meisje wat klinkt het allemaal fantastisch!

    Ik ben "bang" (nu al) dat het voor jou nooit meer "klaar" zal zijn in Kenia....als ik lees met hoeveel ideaal, wilskracht en heldere analyses van de problemen je nu al bezig bent!!
    Beetje afwachten en kat uit de boom kijken is er niet bij voor jou. Maarrrr dat wist de familie Steenkamp ook al uit eigen ervaring;]

    xx Suzanne

  • 14 Februari 2010 - 17:35

    Lineke & Angeline:

    Hee Lianne, fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen. Erg leuk om je verhalen te lezen. We gaan het zeker bijhouden ! Het is hier berekoud en er ligt ook weer sneeuw dus geniet van de warmte daar. ;) Succes en geniet ervan en tot het volgende reisverslag ! :D

  • 14 Februari 2010 - 19:55

    Susanne:

    Lianne!

    Wat super leuk om te lezen! Wat fijn dat je nu internet hebt.

    Wat je schrijft zie ik echt al helemaal voor mij 'op de tafel staan', 'de kinderen', 'het niveau', maar om het in het echt te zien...

    Succes met alles en dit is een goede oefening voor je groepsplan (haha).

    Liefs!

  • 14 Februari 2010 - 21:48

    Levien Vermeer:

    Zo, je bent er al! En meteen aan de slag begrijp ik. Leuk om je 'wel en wee' te kunnen volgen. Heel veel geduld, maar nog meer plezier toegewenst. Geniet van de zon voor mij, want hier heerst koning winter nog steeds.

  • 15 Februari 2010 - 09:23

    Marleen:

    Hey Lian!

    Wat leuk om al je verhalen en avonturen hier te lezen! Wat een uitdaging he! Ben alweer benieuwd naar je volgende belevenissen :) Kon ik maar langskomen;)
    Dat je een dipje had kan ik me helemaal voorstellen, je moet het maar allemaal even doen in een ander land zeg. Respect hoor!Sowieso als juf respect en in een ander land helemaal.

    Nou Lian geniet van alles wat je meemaakt! En veel succes en plezier.

    Liefs & xx

    Marleen

  • 15 Februari 2010 - 09:38

    Rianne:

    Hey Lian,

    Zo was er nog niks en nu alweer 3 verhalen:-D. Wat leuk!! Ook zo fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt en zoveel aan het leren bent over het leven daar. Super leuk! Haha vooral de stroomuitvallen zul je vast wel snel bekend mee zijn; op een gegeven moment valt het je niet eens meer op;-). Nog heel veel plezier daar en geniet er vooral van:)! knuff Rianne

  • 15 Februari 2010 - 13:53

    Sanne:

    Lian!
    Wat leuk om wat van je te horen nu. Was echt al heel erg benieuwd hoe het nu met je ging daar. Super leuk om je verhalen zo te lezen. Heb je nu wel zelf internet, of heb je dit ook geschreven vanuit het internetcafé? In ieder geval heel leuk om te lezen hoe het daar gaat nu, maar ik begrijp dat het wel even wennen is zeg! Wat een wereld van verschil om daar nu ineens les te geven op zo'n andere manier in zo'n chaos haha. Wel fijn dat je nu int begin samen zit met dat Belgische meisje, lijk me wel n stuk gezelliger dan alleen. Hoe is je kamer/huisje waar je slaapt enzo? Valt het mee?
    Ik hoop dat je het naar je zin hebt, maar als ik het zo lees moet dat wel lukken.
    Hier is NL nog steeds sneeuw, dus je mist helemaal niks;)
    Ik ben nu weekje bezig met afstuderen, gelukkig leuk groepje dus dat scheelt. Nu even weekje carnavalsvakantie, ook wel fijn:D en dan weer verder.
    Heel veel plezier nog en succes.
    Enne lukt het al met de woordjes die in het boekje stonden? Of blijken die niet te kloppen? ( kan natuurlijk ook nog:P)
    xxxx Sanne

  • 18 Februari 2010 - 18:53

    Johan:

    leuk om te lezen dat je stees meer naar je zin krijg in kennia.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Stage Kenia

Recente Reisverslagen:

09 Mei 2010

Weer naar school

05 Mei 2010

Wasini

22 April 2010

Half vakantie

29 Maart 2010

Druk, druk, druk

23 Maart 2010

Bijna vakantie!
Lianne

Hallo allemaal! Welkom op mijn eigen waarbenjij.nu! In september zal ik eindelijk weer in het vliegtuig stappen, om voor de tweede keer een langere periode in Kenia te verblijven. Na ruim een jaar in Nederland kan ik niet wachten om weer naar mijn 'tweede thuis' te vertrekken! Via dit blog zal ik proberen om jullie regelmatig op de hoogte te houden van alles wat ik meemaak :) Veel leesplezier!

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 29856

Voorgaande reizen:

16 September 2012 - 12 Februari 2013

Werken in Kenia

31 Januari 2010 - 24 Juli 2010

Stage Kenia

Landen bezocht: